Co może dealer? Korzystanie z logo producenta po utracie autoryzacji

Ekspert SLS w artykule zwraca uwagę na dwa akty prawne: ustawę z 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1410) oraz ustawę z 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503). Zgodnie z definicją zawartą w art. 120 Prawa własności przemysłowej, znakiem towarowym (logo) może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Na znak towarowy może być udzielone prawo ochronne (prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na terenie całego kraju).

Dopuszczalne jest jednak również wykorzystanie cudzego znaku. W przypadku dealerów będzie to wyłączenie znajdujące się w art. 156 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy: uprawniony (producent) nie może zakazać innej osobie używania jego znaku towarowego, jeżeli takie użycie jest konieczne do wskazania cech i charakterystyki danych towarów, zwłaszcza przeznaczenia części zamiennych i akcesoriów. Do przedmiotowego wyłączenia należy jednak podchodzić bardzo ostrożnie – jeżeli bowiem użycie znaku nie służy do oznaczenia części zamiennych, akcesoriów czy usług, ale używane jest dla oznaczenia sprzedającego (dealera), to jest to już używanie znaku, które ma na celu przyciągnięcie uwagi klientów oraz stworzenie wrażenia, że dany podmiot jest na przykład oficjalnym reprezentantem uprawnionego – i – oczywiście jeśli dana firma nie posiada autoryzacji – należy uznać je za bezprawne. Zresztą w praktyce, co do zasady, sprzedawane akcesoria czy części zamienne są już oznakowane właściwym logo przez samego producenta. W sytuacji rozwiązania umowy dealerskiej i utraty autoryzacji pojawia się zawsze praktyczny problem, czy dawne witryny internetowe, oznaczenia budynku, reklamy itd., mogą pozostać w niezmienionym kształcie. W razie dalszego używania logo producenta, dealer może wprowadzać swoich klientów w błąd co do tego, że jest uprawniony do posługiwania się znakami towarowymi i że istnieje powiązanie między dealerem i producentem auta, co z kolei oznacza – uzyskane niezgodne z prawem – korzyści majątkowe i rodzi prawne konsekwencje.

Previous
Previous

Memorandum dotyczącego współpracy przemysłu zbrojeniowego oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju

Next
Next

Czy przemysł zbrojeniowy pomoże zmodernizować Siły Zbrojne?