19 maja 2020

Tarcza antykryzysowa - subwencja z PFR a zaległości w składkach na ubezpieczenie.

 

Jednym z warunków udzielenia subwencji w ramach rządowego programu dotyczącego wsparcia finansowego Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w związku ze zwalczaniem skutków epidemii COVID-19 w Polsce w ramach rządowej Tarczy Antykryzysowej jest m.in. spełnienie przesłanki dotyczącej zaległości w składkach na ubezpieczenie społeczne.

Zgodnie z § 10 pkt 8 lit. d regulaminu ubiegania się o udział w programie rządowym „tarcza finansowa polskiego funduszu rozwoju dla małych i średnich firm” udostępnionym przez PFR, Beneficjentem programu może zostać przedsiębiorca który:

  1. nie zalegał ze składkami na ubezpieczenie społeczne na dzień 31 grudnia 2019 r i zalegał z płatnościami na dzień złożenia wniosku lub

  2. zalegał ze składkami na ubezpieczenie społeczne na dzień 31 grudnia 2019 r. i nie zalegał ze składkami na dzień złożenia wniosku lub

  3. nie zalegał ze składkami na ubezpieczenie społeczne na dzień 31 grudnia 2019 r. oraz na dzień złożenia wniosku.

Jak więc wskazano powyżej, wyklucza się możliwość udzielenia subwencji w przypadku stwierdzenia zaległości w składkach na ubezpieczenie społeczne u przedsiębiorcy który zalegał ze składkami na ZUS zarówno na dzień 31 grudnia 2019 r. a także na dzień złożenia wniosku.

Warto jednak zaznaczyć, iż za zaległość nie uznaje się:

  1. rozłożenia płatności na raty lub jej odroczenia, lub

  2. zalegania z płatnościami składek na ubezpieczenie społeczne nieprzekraczającego trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo Pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej;

18 maja 2020

Według opinii członka RPP nie ma przestrzeni dla dalszych obniżek stóp procentowych

 

Mec. Filip Seredyński był moderatorem debaty zorganizowanej przez Instytut Sobieskiego z udziałem prof. Łukasza Hardta - członka RPP, dr Marka Dietla - Prezesa Zarządu GPW oraz prof. Tomasza Grosse - eksperta Instytutu Sobieskiego.

W trakcie debaty prof. Łukasz Hardt krytycznie ocenił możliwość dalszej obniżki stóp procentowej oraz zarekomendował do rozważenia przez RPP wprowadzenie długoterminowych operacji REPO o rentowności istotnie niższej od stopy referencyjnej, pod warunkiem skierowania takiego pieniądza na akcję kredytową dla przedsiębiorstw.

Dr Marek Dietl podkreślił, że luzowanie ilościowe skutkuje poprawą nastrojów wśród przedsiębiorców. Ponadto zwrócił uwagę, że osłabienie, a następnie ustabilizowanie złotówki oraz przerwanie łańcuchów dostaw tworzy szanse dla polskich przedsiębiorców do ekspansji na rynki europejskie. Dr Dietl widzi szansę na zakończenie roku z zerowym wynikiem zmiany PKB.

Prof. Tomasz Grosse zwrócił uwagę na wyrok sądu w Karsluhe, który ogranicza możliwość finansowania długów narodowych przez Europejski Bank Centralny.

Zapis debaty

22 marca 2020

90% obniżka czynszów najmu w galeriach handlowych w projekcie ustawy o tarczy antykryzysowej

 

Projekt ustawy o tarczy antykryzysowej zawiera zapis chroniący firmy najmujące lokale w centrach handlowych o powierzchni powyżej 2.000m2. W przypadku gdy działalność najemcy w takim lokalu została zakazana lub ograniczona projekt ustawy przewiduje automatyczną obniżkę czynszu o 90% w stosunku do czynszu wynikającego z umowy.  

Powyższej regulacji nie stosuje się jeżeli umowa najmu zawiera korzystniejsze dla najemcy postanowienia tj. np. gdyby przewidywała 100% obniżkę czynszu.

Ponadto w okresie stanu zagrożenia epidemiologicznego oraz stanu epidemii, projekt ustawy przewiduje, że najemca nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, w szczególności nie może zostać zobowiązany do zapłaty kar umownych, jeżeli takie niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy było wynikiem zakazu lub ograniczenia działalności.

Ze względów słuszności wysokość czynszu lub powyższa regulacja dot. odpowiedzialności może zostać jednak zmieniona decyzją sądu po rozważeniu interesów obu stron.

Będziemy obserwować czy powyższa regulacja wejdzie w życie.

21 marca 2020

Nowa lista zamkniętych sklepów w centrach handlowych

 

Od dzis (21 marca 2020 r.) obowiązuje nowa regulacja dot. sklepów w centrach handlowych. Zamknięte muszą być wszystkie sklepy w centrach handlowych o powierzchni ponad 2 tys. metrów kw. z wyjątkiem placówek, które prowadzą sprzedaż:

  • żywności;

  • produktów kosmetycznych;

  • artykułów toaletowych i środków czystości;

  • produktów leczniczych, w tym w aptekach lub w punktach aptecznych;

  • wyrobów medycznych;

  • środków spożywczych specjalnego przeznaczenia;

  • gazet;

  • artykułów budowlanych lub remontowych;

  • artykułów dla zwierząt domowych;

paliw.

Ponadto nie mogą być w galeriach handlowych świadczone usługi, z wyjątkiem:

  • medycznych;

  • bankowych;

  • ubezpieczeniowych;

  • pocztowych;

  • pralniczych;

  • gastronomicznych (przygotowanie i dostarczanie żywności).

Zakazano także funkcjonowania wysp handlowych.

20 marca 2020

Gdy firma staje przed decyzją o zwolnieniach grupowych z powodu epidemii - jest jeszcze inne wyjście.

 

Twoja firma już teraz utraciła przychody z powodu epidemii i nie masz pełnej puli środków na pensje. Nie możesz czekać na ustawę rządową z programem 40-40-20 lub nie spełnisz jej przesłanek, a przewidziane obecnie dofinansowanie ok. 1.000 zł to za mało. Równocześnie po epidemii chcesz dalej współpracować ze swoimi pracownikami. Bo przecież wszyscy mamy nadzieję, że to wszystko szybko się skończy. Prawo pracy pozwala w takim przypadku na zawarcie porozumienia zbiorowego z reprezentacją pracowników o stosowaniu mniej korzystnych warunków zatrudnienia pracowników, niż wynikających z umów o pracę, zawartych z tymi pracownikami.

Celem zawieranych porozumień jest zawieszenie w całości lub w części postanowień umownych w zakresie warunków zatrudnienia pracowników (w zakresie pracy i wynagradzania), z uwagi na złą kondycję finansową pracodawcy, bez konieczności dokonywania wypowiedzeń zmieniających, jak również bez konieczności prowadzenia indywidualnych rozmów z pracownikami, w celu zawarcia porozumień co do zmiany warunków zatrudnienia. Celem zawieszenia przepisów jest umożliwienie pracodawcy przezwyciężenia trudności finansowych, które wskutek pogłębiania się mogłyby doprowadzić do zaprzestania prowadzenia przez niego działalności gospodarczej lub konieczności ograniczenia zatrudnienia.

Przykładowo porozumienie może zawierać czasowe obniżenie pensji wszystkim pracowników. 
Podpisane porozumienie automatycznie zmienia warunki zatrudnienia objętych nim pracowników.
Porozumienie może zawrzeć wyłącznie pracodawca:
1) nieobjęty układem zbiorowym pracy (bez względu na liczbę pracowników) lub 
2) zatrudniający mniej niż 20 pracowników (także wtedy gdy obowiązuje u niego układ zbiorowy). 
W porozumieniu z pracodawcą strona pracownicza, może być reprezentowana przez organizację związkową albo przez przedstawicielstwo pracowników wybrane w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Podpisane porozumienie pracodawca ma obowiązek przekazać właściwemu inspektorowi pracy.

19 marca 2020

Brak możliwości wywiązania się z umowy (dostawy, najmu, leasingu, kredytu, współpracy itp.) z powodu epidemii.

 

Okoliczności faktyczne i prawne, związane z wprowadzonym rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r. (Dz. U. poz. 433) stanem zagrożenia epidemicznego, mogą uzasadniać skorzystanie przez strony umowy z instytucji zawartej w art. 3571 kodeksu cywilnego (tzw. klauzuli nadzwyczajnej zmiany stosunków - rebus sic stantibus).


Zgodnie z tym przepisem: jeżeli z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków spełnienie świadczenia byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej ze stron rażącą stratą, czego strony nie przewidywały przy zawarciu umowy, sąd może po rozważeniu interesów stron, zgodnie z zasadami współżycia społecznego, oznaczyć sposób wykonania zobowiązania, wysokość świadczenia lub nawet orzec o rozwiązaniu umowy.

Jako okoliczności uzasadniające zastosowanie wyżej powołanego przepisu wskazuje się w orzecznictwie i doktrynie prawnej wszelkie okoliczności, które nie są objęte typowym ryzykiem umownym, a ponadto są obiektywne i niezależne od stron, co ma miejsce w przypadku obecnie istniejącej epidemii koronawirusa.Mając powyższe na względzie, strona dla której spełnienie świadczenia byłoby powiązane z nadmiernymi trudnościami lub groziło jej rażącą stratą, w razie braku możliwości porozumienia się z drugą stroną umowy co do zmiany wysokości świadczenia lub sposobu wykonania zobowiązania, będzie uprawniona do wystąpienia do sądu z powództwem, na podstawie przywołanego wyżej przepisu, o zmianę sposobu wykonania zobowiązania, zmianę wysokości świadczenia, a nawet rozwiązanie umowy.   

Wadą opisywanego rozwiązania jest konieczność wystąpienia do Sądu o dokonanie zmiany umowy i przeprocesowania przez Sąd zmiany umowy. Jednakże przepis ten może być podstawą renegocjowania warunków umów. Ponadto występując do Sądu powód może wnieść o zabezpieczenie powództwa i ustalenie na czas procesu sposobu realizacji zobowiązań. Należy odróżnić opisaną wyżej regulacje art. 3571 kodeksu cywilnego od siły wyższej. Siła wyższa może by przyczyną niewykonania umowy jednak z reguły umowy określają konsekwencje wystąpienia siły wyższej.

20 lutego 2020

Realizacja projektów licencyjnych wymaga zmiany prawa autorskiego

 

Polskie prawo autorskie nie przystaje do specyfiki zamówień obronnych i projektów offsetowych. Mec. Filip Seredyński postuluje zmianę prawa autorskiego w tym zakresie. Więcej w artykule na stronie defence24.pl:

https://www.defence24.pl/realizacja-projektow-licencyjnych-wymaga-zmiany-prawa-autorskiego

30 stycznia 2020

Polska kupuje myśliwce F35

 

Minister Obrony Narodowej poinformował, że Polska nabędzie 32 amerykańskie myśliwce F-35A wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym za cenę 4,6 mld dolarów. Umowa zostanie podpisana w programie FMS oznaczającym transakcję w formule G2G.  Zakup nie zostanie skompensowany inwestycjami w polski przemysł obronny. Nie jest to zaskoczeniem, gdyż już wcześniej Komitet Offsetowy przyjął rekomendację MON, żeby zrezygnować z programu offsetowego w przypadku zakupu samolotów F-35A.

Jak można wnioskować, rezygnacja z offsetu motywowana jest min. tym, że wsparcie eksploatacji samolotów F-35 zapewnia zunifikowany dla wszystkich samolotów system wsparcia ALGS. Jednym z celów offsetu w ostatnich latach było stworzenie krajowych  zdolności do serwisowania nabywanego sprzętu. W przypadku F-35A tworzenie własnych zdolności, wobec istniejące wspólnej platformy, mogłoby się okazać przedsięwzięciem mniej efektywnym niż uczestnictwo we wspólnym programie wsparcia samolotów.

Rezygnacja z offsetu oznacza jednak także odstąpienie od realizacji projektów, które nie byłyby związane z serwisowaniem samolotu F-35A, a np. związane z przekazywaniem nowoczesnych technologii produkcyjnych. MON uzasadnia taką decyzję niewspółmiernością ponoszonych kosztów do efektów takich projektów.

Poza offsetem zakup sprzętu za granicą często wiąże się z nawiązaniem współpracy pomiędzy polskimi firmami, a dostawcami zagranicznymi. Są to umowy biznesowe, w których dostawcy zagraniczni lokują część swojej działalności w państwie odbiorcy, zwiększając swoją wiarygodność wobec władz państwa kupującego. W przypadku zakupu F-35A o takich umowach na razie nic nie wiadomo.

Decyzja o rezygnacji z offsetu obrazuje tendencję polskich władz do skrupulatnego ważenia opłacalności offsetu. Kalkulacja obejmuje także argumentację z zakresu obronności, która jest prawnym warunkiem stosowania offsetu zgodnie z art. 346 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Offset kreowany w przeszłości na „koło zamachowe” polskiej gospodarki przynosił różne efekty. Można wskazać przykłady udanych programów, jak i niepowodzenia. W tej sytuacji w przyszłości niezwykle istotne jest właściwe przygotowywanie polskich projektów offsetowych ujmowanych później w założeniach do oferty offsetowej. Jeżeli offset ma służyć realizacji ambicji polskiego przemysłu, firmy powinny zaproponować projekty, które będą technologicznie podnosić je na wyższy poziom oraz służyć obronności państwa. Równocześnie uzasadnienie projektów powinno wskazywać w szczegółowy sposób jak przedsięwzięcia offsetowe zostaną zrealizowane oraz w jaki sposób technologie będą utrzymywane i wykorzystywane w perspektywie co najmniej dekady.

Filip Seredyński

20 grudnia 2019

Partner w Kancelarii SLS prowadzącym panel dotyczący energetyki jądrowej

 

20 grudnia 2019r. na Sali Notowań GPW S.A. mec. Filip Seredyński poprowadził panel dyskusyjny dotyczący perpsketyw rozwoju małych modułowych reaktorów jądrowych (Small Modular Reactor - SMR). Przed panelem został opublikowany raport Instytutu Sobieskiego "Małe Modułowe Reaktory (SMR) dla Polski" autorstwa Anny Przybyszewskiej. Raport powstał przy współpracy mec. Filipa Seredyńskiego. W dyskusji wzieli udział przedstawiciele Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Aktywów Państwowych oraz Polskiej Agencji Atomistyki. Podkreślono wagę energetyki jądrowej dla budowania bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz realistycznie oceniono przyszłośc technologii SMR. Więcej na stronie Instytutu Sobieskiego: https://sobieski.org.pl/smr-dla-polski/

19 grudnia 2019

Filip Seredyński brał udział w panelu na GPW dotyczącym nowego czołgu

 

12 grudnia 2019r. partner w Kancelarii mec. Filip Seredyński wystąpił w panelu dyskusyjnym na Sali Notowań Giełdy Papierów Wartościowych dotyczącym nowego czołgu dla polskich Sił Zbrojnych. Przyczynkiem do dyskusji był raport Instytutu Sobieskiego - "Nowy Polski Czołg" autorstwa Wojciecha Pawłuszki. W panelu wziął udział Przewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej oraz przedstawiciele Sztabu Generalnego i Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Zastąpienie w polskich Siłach Zbrojnych wysłużonych czołgów staje się palącą potrzebą. W trakcie dyskusji podkreślono rolę krajowego przemysłu zbrojeniowego przy projekcie. Więcej na stronie Instytutu Sobieskiego: https://sobieski.org.pl/nowy-polski-czolg/

13 lipca 2018

Radca prawny z Kancelarii SLS cytowany przez The First News

 

Miło nam poinformować, że portal The First News powołuje się na wypowiedzi radcy prawnego Wojciecha Pawłuszki z Kancelarii SLS, eksperta BCC ds. regulacji prawnych sektora zbrojeniowego, w sprawie podpisania listu intencyjnego przez PGZ S.A. oraz Leonardo w sprawie współpracy przemysłowej przy budowie nowego śmigłowca bojowego AW249.

Mec. Pawłuszko wskazuje na pozytywne aspekty przyszłej współpracy obu koncernów oraz podkreśla potencjale szanse biznesowe oraz przemysłowe, które mogą być rezultatem kooperacji.

Zapraszamy do zapoznania się z tekstem zamieszczonym na portalu: https://www.thefirstnews.com/article/flying-high-as-poland-and-italy-sign-letter-of-intent-for-new-attack-chopper-1107

19 czerwca 2018

UE chce zwiększyć finansowanie przemysłu zbrojeniowego

 

Zachęcamy do lektury analizy autorstwa radcy prawnego Wojciecha Pawłuszki z zespołu zbrojeniowego Kancelarii SLS dotyczącej projektu unijnego rozporządzenia w sprawie utworzenia Europejskiego Funduszu Obronnego przygotowanego przez Komisję Europejską opublikowaną przez portal Defence24.

W latach 2021-2027 UE przeznaczy na wdrożenie Funduszu kwotę 13 mld euro, z czego 4,1 mld euro zostanie skierowane na projekty badawcze w sektorze obronnym, a 8,9 mld euro będzie przeznaczone na inicjatywy rozwojowe. EFO będzie kierował pieniądze do przedsiębiorstw poprzez m.in. granty i zamówienia publiczne. Fundusz będzie przyznawał pieniądze jedynie wówczas, jeśli wniosek o dofinansowanie będzie pochodził od trzech współpracujących ze sobą, ale niezależnych od siebie przedsiębiorstw, z których każde ma swoją siedzibę w innym państwie członkowskim UE lub państwie stowarzyszonym z UE, co ma przyczynić się do szerszej współpracy przemysłów zbrojeniowych w ramach UE.

Całą analizę można znaleźć tutaj: https://www.defence24.pl/europa-zwieksza-finansowanie-zbrojeniowki-propozycja-komisji-analiza

Zespół SLS

18 czerwca 2018

Służby z nowymi narzędziami kontroli pasażerów linii lotniczych. Dyrektywa o danych PNR wdrożona

 

Zachęcamy do lektury tekstu radcy prawnego Wojciecha Pawłuszki na temat ustawy z 9 maja 2018 r. o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (tzw. ustawa o PNR), który ukazał się na portal dla służb mundurowych InfoSecurity24. Mecenas Pawłuszko wskazuje, że dzięki wejściu w życie ustawy o PNR Polska jedynie nieznacznie uchybiła terminowi implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/681.

To uchroni ją przed nałożeniem ewentualnych kar przez Trybunał Sprawiedliwości UE. Nowe przepisy określają zasady i warunki przekazywania przez przewoźników lotniczych Krajowej Jednostce do spraw Informacji o Pasażerach działającej w strukturach Straży Granicznej danych dotyczących przelotu pasażera oraz przetwarzania tych danych.

Cały tekst można znaleźć na InfoSecurity24: http://www.infosecurity24.pl/sluzby-z-nowymi-narzedziami-kontroli-pasazerow-linii-lotniczych-dyrektywa-o-danych-pnr-wdrozona

Zespół SLS

18 czerwca 2018

KE chce ułatwić spółkom transgraniczne przenoszenie działalności

 

Komisja Europejska zaproponowała nowe przepisy ułatwiające prowadzenie biznesu w ramach jednolitego rynku: projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę (UE) 2017/1132 w odniesieniu do stosowania narzędzi i procesów cyfrowych w prawie spółek oraz projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę (UE) 2017/1132 w odniesieniu do transgranicznego przekształcania, łączenia i podziału spółek.

Chodzi o wspólne przepisy proceduralne regulujące na poziomie unijnym sposoby przenoszenia spółek z jednego państwa członkowskiego UE do innego oraz transgranicznego łączenia i dzielenia się spółek na dwa lub więcej podmiotów. Dzięki nowym regulacjom będzie możliwe nie tylko utworzenie spółki bądź jej oddziału przez Internet we wszystkich państwach członkowskich, ale również operowanie nią w granicach państw członkowskich. Reorganizacja przedsiębiorstwa w ramach jednolitego rynku nie będzie wymagała usunięcia spółki z rejestru w jednym państwie i utworzenia jej w drugim, a jedynie przeniesienia miejsca działalności bez uszczerbku dla osobowości prawnej podmiotu.

Usprawnienia proponowane przez KE będą dotyczyć również przepływu informacji między państwami i poszczególnymi podmiotami poprzez przesyłanie danych do wymagających tej informacji instytucji (np. publikacje w Monitorze Sądowym i Gospodarczym). Ponadto raz złożone dokumenty w ramach procedury w jednym państwie nie będą więcej wymagane w sytuacjach pokrewnych w innym państwie. Takie ułatwienie będzie możliwe dzięki elektronicznym środkom zabezpieczeń jak e-ID czy elektroniczny podpis. Do minimum ma zostać ograniczona liczba sytuacji, w których będzie wymagane osobiste stawiennictwo w danej instytucji państwowej na potrzeby danej operacji transgranicznej spółki.

Nowe rozwiązania mają służyć ochronie interesów państw, z których spółki będą się przenosić oraz państw docelowych spółek – organy krajowe będą w stanie wymieniać się informacjami o danych spółkach, analizując ich dokumenty oraz informacje zebrane online. W przypadku podejrzeń np. o uchylanie się od płacenia podatków będzie wymagalne osobiste stawiennictwo przed urzędnikami państwa, w którym spółka operuje, a w przypadku dużych spółek przy przenoszeniu, fuzji czy podziale będzie konieczne także zatrudnienie niezależnego eksperta wyznaczonego przez państwo członkowskie do sporządzenia raportu dotyczącego danej operacji.

Dzięki nowym przepisom Komisja chce chronić interesy wierzycieli, akcjonariuszy oraz pracowników. Przed każdą z operacji mają oni otrzymać szczegółowe informacje dotyczące nadchodzących działań spółki i ich wpływu na dalsze funkcjonowanie spółki. Ponadto pracownicy mają zostać zaangażowani w proces planowania proponowanej operacji, a ich zdanie zostanie wzięte pod uwagę przez wyznaczonego urzędnika państwowego przy udzieleniu zgody na wykonanie danej operacji. Wspólnikom mniejszościowym głosującym w opozycji do proponowanego działania zostanie zaoferowany wykup udziałów za adekwatny ekwiwalent pieniężny, którego wysokość ma ustalać niezależny ekspert.

Nowe regulacje mają przyczynić się do wyrównania sytuacji podmiotów na rynku oraz uprościć ich współpracę. Przenoszenie, fuzje czy podział spółek wewnątrz granic Unii Europejskiej mają odbywać bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów czy barier prawnych. Przedsiębiorstwa w Unii Europejskiej będą miały do dyspozycji więcej rozwiązań internetowych, aby mogły ponosić mniejsze koszty działalności i oszczędzać czas, co ma zachęcić przedsiębiorców do swobodnego wyboru kraju, w którym dana spółka operuje oraz który wybiera na swoją siedzibę.

Projekty nowych regulacji można znaleźć tutaj:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52018PC0239&from=EN

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52018PC0241&from=EN

18 maja 2018

Prawnik z Kancelarii SLS o projekcie ustawy o PMG dla BCC

 

Zapraszamy do zapoznania się z opinią na temat czwartej wersji projektu ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki przygotowaną dla Business Centre Club przez aplikanta radcowskiego Wojciecha Pawłuszkę z zespołu zbrojeniowego Kancelarii SLS.

Opinię można znaleźć tutaj: https://www.bcc.org.pl/opinie_ekspertow/system-zachet-zamiast-kar-dla-przedsiebiorcow-kwalifikujacych-sie-do-uczestnictwa-w-programie-mobilizacji-gospodarki/

Zespół SLS

16 maja 2018

Polska chce nadrobić zaległości we wdrożeniu e-dowodów osobistych

 

Zapraszamy do lektury analizy Wojciecha Pawłuszko z Kancelarii SLS na temat prac legislacyjnych dotyczących wprowadzenia e-dowodów osobistych, która ukazała się na portalu InfoSecurity24. Pawłuszko wskazuje, że inicjatywa legislacyjna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji stanowi kontynuację programu „pl.ID – POLSKA ID KARTA” i ma uchronić Polskę przed koniecznością zwrotu do budżetu UE ponad 150 mln zł.

Podkreśla, że dużym wyzwaniem dla administracji publicznej będzie zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych obywateli, których kradzież może mieć bardzo daleko idące negatywne skutki dla bezpieczeństwa całego kraju.

Całą analizę można przeczytać tutaj: http://www.infosecurity24.pl/polska-chce-nadrobic-zaleglosci-we-wdrozeniu-e-dowodow-osobistych

Zespół SLS

15 maja 2018

Kolejna wersja projektu ustawy o PMG

 

Zapraszamy do lektury analizy Wojciecha Pawłuszki na temat czwartej wersji projektu ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki. Resort obrony narodowej upublicznił go niemal rok po publikacji poprzedniej wersji i ponownie skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. MON wprowadziło szereg zmian i uwzględniło wiele uwag zgłoszonych przez konsultowane instytucje.

Zaproponowało sfinansowanie prac planistycznych związanych z realizacją zadań na rzecz obronności państwa z budżetu państwa, co jest ukłonem w stronę przedsiębiorców, choć nie zaprojektowało zapowiadanego w maju 2017 r. systemu zachęt. Resort wycofał się też z kontrowersyjnych przepisów karnych na rzecz administracyjnych kar pieniężnych.

Całość analizy można znaleźć tutaj:

http://www.defence24.pl/czwarte-podejscie-mon-do-nowej-ustawy-o-pmg-analiza

Zespół SLS

8 maja 2018

Chiny, Polska i ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

 

Samo w sobie naśladownictwo cudzych produktów nie jest zakazane. Wynika to z tego, że rozwój jest oparty między innymi o to, co zostało stworzone w przeszłości. Naśladownictwo musi jednak odpowiadać zasadom uczciwości. Z takiego założenia wyszedł ustawodawca regulując zakaz naśladownictwa w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W tym duchu także orzekł Sąd Apelacyjny w Warszawie w sprawie dotyczącej produkowanych w Chinach, a sprzedawanych w Polsce zawiasów do drzwi.

Temat został omówiony w artykule przez Eksperta Kancelarii SLS w czasopiśmie Biznes Meble.pl, nr 05/2018. Tekst można znaleźć tutaj:

http://www.wydawnictwo.meble.pl/gfx/e-wydanie/biznes-meble-pl-5-2018/42/.

Zespół SLS

8 maja 2018

Sześć priorytetów modernizacyjnych US Army

 

Na portalu zbrojeniowym Defence24 ukazała się analiza Wojciecha Pawłuszki z zespołu zbrojeniowego dotycząca sześciu priorytetów modernizacyjnych armii USA. Pentagon stawia na projekty dotyczące opracowania Precyzyjnych Pocisków Dalekiego Zasięgu (Long Range Precision Fires), Wozu Bojowego Następnej Generacji (Next Generation Combat Vehicle), Pionowzlotu Przyszłości (Future Vertical Lift),Mobilnej i ekspedycyjnej wojskowej sieci komputerowej (Mobile and Expeditionary Army network), Obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej (Air and Missile Defense) oraz Zwiększenia poziomu przeżywalności żołnierzy (Soldier lethality).

Dzięki sześciu priorytetom modernizacyjnym realizowanym w uproszczonej ścieżce decyzyjnej armia USA ma utrzymać swoją globalną przewagę technologiczną oraz być ostoją NATO. Wszystkie projekty są bardzo kosztowne i pochłoną dziesiątki miliardów dolarów.

Całą analizę można przeczytać na stronie Defence24: http://www.defence24.pl/bog-wojny-na-czele-us-army-szesc-priorytetow-modernizacji-analiza

Zespół SLS

6 kwietnia 2018

Znaki renomowane

 

W grudniu 2017 r. Sąd wydał wyrok w toczącej się od wielu lat sprawie dotyczącej zgłoszenia do ochrony znaku towarowego Master, w stosunku do którego sprzeciw na podstawie swoich znaków towarowych złożyła spółka The Coca-Cola Company. Ten wyrok dobrze obrazuje, jak daleko może sięgać ochrona znaku renomowanego i jak różne okoliczności należy uwzględniać w jej kontekście.

Temat został omówiony w artykule Eksperta Kancelarii SLS – w czasopiśmie Biznes Meble.pl, nr 03/2018. Tekst można znaleźć tutaj:
http://www.wydawnictwo.meble.pl/gfx/e-wydanie/biznes-meble-pl-3-2018/44/

2 lutego 2018

Czy rejestracja wzoru przemysłowego lub wspólnotowego zawsze ma wartość?

 

Zgłoszenie wzoru mebla do ochrony jako wzór przemysłowy czy wspólnotowy to szybka i stosunkowo mało kosztowna metoda uzyskania jego ochrony. W branży meblarskiej to właśnie ta forma ochrony rejestrowej jest jedną z najbardziej upowszechnionych. Wspomniane szybkość i koszty czasami powodują jednak, że zgłaszane są wzory, które funkcjonują na rynku od dłuższego czasu. Czy ochrona w tym wypadku będzie przyznana i czy jest wartościowa?

Na te pytania odpowiada w artykule Ekspert Kancelarii SLS – w czasopiśmie Biznes Meble.pl, nr 01/2018.

Tekst można znaleźć tutaj:
http://www.wydawnictwo.meble.pl/gfx/e-wydanie/biznes-meble-pl-1-2018/46/

Zespół SLS

1 lutego 2018

Partner w Kancelarii SLS panelistą na XVIII Forum Zmieniamy Polski Przemysł

 

Bardzo miło nam poinformować, że 25 stycznia 2018 r. partner w Kancelarii SLS mec. Filip Seredyński wziął udział w XVIII Forum Zmieniamy Polski Przemysł organizowanym przez Grupę PTPW S.A. Był panelistą w trakcie debaty pt. „Przemysł obronny. Biznes, technologie i bezpieczeństwo”, w której uczestniczyli również Bernard Cichocki, prezes zarządu i dyrektor generalny Huty Stalowa Wola S.A., Radosław Cieślak, ekspert Rady Gospodarczej Strefa Wolnego Słowa, Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters oraz Piotr Wojciechowski, prezes zarządu WB Electronics S.A.

Mec. Seredyński zabierał głos m.in. w sprawie konieczności powołania Agencji Uzbrojenia, zasadności realizacji zakupów uzbrojenia z wykorzystaniem offsetu oraz kierunków rozwoju polskiej branży zbrojeniowej.

Więcej o samy XVIII Forum ZPP można znaleźć tutaj: http://www.wnp.pl/konferencje/2496/agenda.html

Zespół SLS

9 stycznia 2018

Trwają prace nad ustawą o PNR

 

Zapraszamy do lektury analizy opublikowanej przez Wojciecha Pawłuszkę na portalu Defence24 dotyczącej prac nad projektem ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera. Nowy akt prawny ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego przepisów unijnej dyrektywy 2016/681 z 27 kwietnia 2016 r.

Termin na implementację przepisów tego aktu prawnego upływa 25 maja 2018 r. Pawłuszko wskazuje, że nowe regulacje mają przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na obszarze UE oraz do wsparcia działań Straży Granicznej oraz innych organów mających na celu zapobieganie poważnym przestępstwom, w tym zwłaszcza terrorystycznym.

Ustawa ma umożliwiać gromadzenie danych podróżujących samolotami (Passenger Name Record – PNR). Projekt ustawy o PNR definiuje dane PNR jako dane dotyczące przelotu pasażera, w tym dane osobowe, które przetwarzane są w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej przez przewoźników lotniczych w celu rezerwacji lub realizacji lotu w ramach przewozu lotniczego podlegające przekazaniu przez przewoźnika lotniczego do tzw. Krajowej Jednostki do spraw Informacji o Pasażerach (w skrócie JIP), która ma powstać w strukturach Straży Granicznej. Ponadto na mocy nowej ustawy ma dojść do powołania tzw. oraz utworzenia Krajowego Systemu Informatycznego PNR.

Całość analizy można znaleźć tutaj: http://www.defence24.pl/722008,prace-nad-projektem-ustawy-o-pnr-w-mswia-konczy-sie-czas-na-implementacje-dyrektywy-analiza

Zespół SLS

5 stycznia 2018

W oczekiwaniu na systemowe zmiany regulacji sektora zbrojeniowego

 

Zapraszamy do lektury analizy Wojciecha Pawłuszki z zespołu zbrojeniowego Kancelarii SLS, która ukazała się na portalu zbrojeniowym Defence24, dotyczącej przeglądu inicjatyw legislacyjnych resortu obrony narodowej.

Pawłuszko wskazuje, że Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz Koncepcja Obronna RP stawiają przed rządem wiele ambitnych celów w obszarze przemysłu obronnego. Skupia się na ośmiu obszarach, w których MON zapowiedział zmiany i dokonuje oceny stanu realizacji poszczególnych projektów legislacyjnych.

Z całą analizą można zapoznać się tutaj: http://www.defence24.pl/723706,regulacje-prawne-sektora-zbrojeniowego-w-oczekiwaniu-na-systemowe-zmiany-analiza

Zespół SLS

29 grudnia 2017

Pentagon chce usprawnienia system zakupów uzbrojenia US Army

 

Zachęcamy do lektury analizy Wojciecha Pawłuszki z zespołu zbrojeniowego Kancelarii SLS na temat projektowanych zmian systemu pozyskiwania sprzętu wojskowego dla Wojsk Lądowych armii USA, która została opublikowana na portalu zbrojeniowym Defence24.

Pawłuszko wskazuje, że zmiana ma polegać na powołaniu ośmiu wielofunkcyjnych zespołów (Cross-Functional Teams – CFT) złożonych z ekspertów różnych specjalności, które będą pomagać w realizacji kluczowych programów zbrojeniowych. Reforma ma przyczynić się do sprawniejszego nabywania uzbrojenia.

Całą analizę można znaleźć tutaj: http://www.defence24.pl/717487,pentagon-usprawnia-system-zakupu-uzbrojenia-us-army-analiza

Zespół SLS

29 grudnia 2017

Pracowity rok Unii Europejskiej w zbrojeniówce

 

Zapraszamy do lektury opublikowanej na portalu zbrojeniowym Defence24 analizy Wojciecha Pawłuszki z zespołu zbrojeniowego Kancelarii SLS podsumowującej inicjatywy Unii Europejskiej skierowanych do przemysłu zbrojeniowego oraz rozwoju zdolności obronnych państw członkowskich UE.

Pawłuszko podkreśla, że zaprezentowany 30 listopada 2016 r. Europejski Plan Działania na rzecz Obronności zaczął być realizowany w praktyce. Nowa unijna polityka przemysłowa ujawniona 18 września 2017 r. będzie wspierać przemysł obronny. Instytucje unijne zaakceptowały utworzenie Europejskiego Funduszu Obronnego, którego budżet będzie systematycznie rósł i pomoże sfinansować wiele projektów badawczo-rozwojowych realizowanych przez europejskie firmy zbrojeniowe.

Całą analizę można przeczytać tutaj: http://www.defence24.pl/719302,pracowity-rok-unii-europejskiej-w-zbrojeniowce-analiza

Zespół SLS

11 grudnia 2017

7 porad w zakresie umów przenoszących prawa własności intelektualnej

 

W pracy rzecznika patentowego poezji jest niewiele, lecz weryfikując umowy zawierane w obrocie prawami własności intelektualnej czasem przypomina mi się wiersz L. J. Kerna „Dziwna zwrotka”.  Autor pisał w nim: „Była raz taka zwrotka, co to nie miała środka. Z tego boku coś miała. Z tego boku coś miała. A w środku dziura została.”. Dlatego w dzisiejszym artykule postaram się przekazać najważniejsze informacje o tym, jak dobrze przygotować umowę przenoszącą prawa własności intelektualnej.

Tak o umowach przenoszących prawa własności intelektualnej pisze Ekspert Kancelarii SLS – w czasopiśmie Biznes Meble.pl, nr 12/2017.

Tekst można znaleźć tutaj:http://www.wydawnictwo.meble.pl/gfx/e-wydanie/biznes-meble-pl-12-2017/36/

Zespół SLS

5 grudnia 2017

Program modernizacji służb mundurowych

 

Zachęcamy do lektury analizy Wojciecha Pawłuszki z zespołu zbrojeniowego Kancelarii SLS dotyczącej Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2017-2020.

Pawłuszko wskazuje, że to kolejny program wspierający służby mundurowe uchwalony w przeciągu ostatnich dziesięciu lat. Dzięki niemu ma dojść do unowocześnienia wyposażenia i sprzętu wykorzystywanego przez funkcjonariuszy, budowy nowych i modernizacji eksploatowanych obiektów oraz zwiększenia wynagrodzeń. Program pochłonie 9,2 mld zł.

Całą analizę można znaleźć tutaj:

http://www.defence24.pl/707924,modernizacja-sluzb-mundurowych-wzrost-wynagrodzen-kosztem-nowego-sprzetu-analiza

Zespół SLS

15 listopada 2017

Prostota a siła oznaczenia

 

Zgłaszając oznaczenia do ochrony w urzędach jako znaki towarowe czy opiniując ich zdolność rejestrową i legalność używania mam możliwość obserwowania tendencji rynkowych w zakresie konstruowania nowych oznaczeń. Ostatnio często spotykam się z problemami wynikającymi z nadmiernej prostoty i oczywistości oznaczeń. Dlaczego jest to problem? Czy siłą marki jest jej prostota?

Na pytania odpowiada Ekspert Kancelarii SLS – w czasopiśmie Biznes Meble.pl, nr 11/2017.

Tekst można znaleźć tutaj:

http://www.wydawnictwo.meble.pl/gfx/e-wydanie/biznes-meble-pl-11-2017/90/

Zespół SLS

30 października 2017

Nowe zasady nadzoru nad spółkami Skarbu Państwa z perspektywy przemysłu zbrojeniowego

 

Wojciech Pawłuszko z zespołu zbrojeniowego Kancelarii SLS analizuje na portalu Defence24 nowe zasady nadzoru nad spółkami Skarbu Państwa z perspektywy przemysłu zbrojeniowego. Nowe wytyczne zastąpią dotychczas obowiązujące wskazówki opracowane w 2013 r. przez ówczesne Ministerstwo Skarbu Państwa. 

Zostały przyjęte w wyniku przyjęcia przez parlament ustawy z 16 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz ustawy z 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym doszło do likwidacji Ministerstwa Skarbu Państwa i uchylenia ustawy z 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa. Dopełnieniem tych regulacji prawnych stało się rozporządzenie Rady Ministrów z 3 stycznia 2017 r. w sprawie wykazu spółek, w których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonują inni niż Prezes Rady Ministrów członkowie Rady Ministrów, pełnomocnicy Rządu lub państwowe osoby prawne.

Całą analizę można przeczytać tutaj: http://www.defence24.pl/688270,nowe-zasady-nadzoru-nad-spolkami-skarbu-panstwa-z-perspektywy-przemyslu-zbrojeniowego-analiza

Zespół SLS

20 października 2017

Prawnik z Kancelarii SLS o opinii Rady Legislacyjnej nt. projektu ustawy o działalności kosmicznej

 

Zachęcamy do zapoznania się z analizą opublikowaną na portalu Space24 przez Wojciecha Pawłuszkę dotyczącą opinii Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów w sprawie projektu ustawy o działalności kosmicznej oraz Krajowym Rejestrze Obiektów Kosmicznych. Pawłuszko wskazuje, że Rada Legislacyjna oceniła zasadniczo pozytywnie przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju projekt ustawy.

Zgłosiła jednak zastrzeżenia do wybranych rozwiązań prawnych i zarekomendowała wprowadzenie zmian. Zaleciła m.in. poszerzenie uzasadnienia projektu ustawy, zwężenie jej zakresu oraz wprowadzenie przepisów regulujących odpowiedzialność za szkody kosmiczne wyrządzone na terytorium Polski obywatelom polskim przez obiekty kosmiczne zarejestrowane w Polsce.

Całą analizę można znaleźć tutaj: http://www.space24.pl/683289,projekt-ustawy-o-dzialalnosci-kosmicznej-i-krok-pod-lupa-rady-legislacyjnej

Zespół SLS

16 października 2017

Prawnik z Kancelarii SLS o zmianach w przepisach dotyczących inwestycji w obszarze obronności

 

Zachęcamy do zapoznania się z analizą opublikowaną na portalu Defence24 przez Wojciecha Pawłuszkę na temat projektowanych zmian prawnych służących uporządkowaniu kompetencji i narzędzi służących przestrzennemu zarządzaniu potrzebami obronności i bezpieczeństwa państwa. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa opublikowało projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z uproszczeniem realizacji inwestycji służących bezpieczeństwu i obronności Państwa, która ma doprowadzić do zmian w sześciu ustawach.

W ramach nowego projektu ustawy MIiB chce wprowadzić instytucję obszarów zastrzeżonych jako formy terytorialnej ochrony interesów obronności i bezpieczeństwa kraju. Władztwo planistyczne gminy wobec takich obszarów będzie wyłączone na rzecz zarządcy obszaru zastrzeżonego. Obszar zastrzeżony będzie ustanawiany jedynie na gruntach należących do Skarbu Państwa. Ponadto potrzeby związane z obronnością i bezpieczeństwem państwa będą stanowiły przesłanki wywłaszczenia na rzecz Skarbu Państwa za odszkodowaniem.

Całą analizę można znaleźć tutaj: http://www.defence24.pl/681049,szybsze-inwestycje-w-obszarze-obronnosci-zmiany-przepisow-analiza

Zespół SLS

13 października 2017

RODO w Kodeksie Pracy

 

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać nowe unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (tzw. RODO). Zmiany obejmą także reguły przetwarzania danych osobowych pracowników. Jakie nowe obowiązki czekają pracodawców? Jak przedsiębiorcy zatrudniający pracowników powinni się przygotować?

Zmianie ma ulec art. 22¹ § 1 kodeksu pracy zawierający katalog danych osobowych, których ujawnienia może żądać pracodawca od osoby ubiegającej się o zatrudnienie. I tak, zgodnie z zaproponowaną zmianą, pracodawca będzie mógł żądać od kandydata do pracy podania:

  • imienia (imion) i nazwiska;

  • daty urodzenia;

  • adresu do korespondencji;

  • adresu poczty elektronicznej albo numeru telefonu;

  • wykształcenia;

  • przebiegu dotychczasowego zatrudnienia.

W porównaniu z aktualnie obowiązującym prawem, pracodawca będzie mógł zażądać dodatkowo podania adresu poczty elektronicznej albo numeru telefonu kandydata, co jest niewątpliwie pozytywną i praktyczną zmianą. Pracodawca nie będzie mógł za to żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania imion rodziców oraz adresu zamieszkania (jedynie adresu do korespondencji).

Jeżeli osoba jest już zatrudniona, będzie zobowiązana do podania pracodawcy następujących danych:

  • adresu zamieszkania;

  • numeru PESEL, a w przypadku jego braku – rodzaju i numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość;

  • innych danych osobowych pracownika, a także danych osobowych dzieci pracownika i innych członków jego najbliższej rodziny, jeżeli podanie takich danych będzie konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy.

Przetwarzanie przez pracodawcę danych pracownika w zakresie:

  • adresu do korespondencji,

  • poczty elektronicznej,

  • numeru telefonu,

  • innych danych osobowych

po nawiązaniu stosunku pracy, będzie możliwe wyłącznie, gdy pracownik wyrazi na to zgodę w oświadczeniu złożonym w postaci papierowej lub elektronicznej.

Niedopuszczalne będzie przetwarzanie danych osobowych pracownika związanych ze sferą intymną człowieka takich jak dane o nałogach, stanie zdrowia oraz o życiu seksualnym lub orientacji seksualnej – nawet za zgodą pracownika!

Dodatkowo pracodawcy będą mogli żądać podania danych osobowych, jeżeli obowiązek ich podania wynikać będzie z odrębnych przepisów lub gdy będzie to niezbędne do wypełniania obowiązku pracodawcy nałożonego przepisem prawa.

Zostaną wprowadzone zasady gromadzenia danych biometrycznych w zakresie zatrudnienia:

  • tylko dane osobowe pracownika (a zatem nie kandydata do pracy), będą one musiały dotyczyć stosunku pracy, a pracownik będzie musiał wyrazić na to zgodę (w oświadczeniu złożonym w postaci papierowej lub elektronicznej).

Monitoring w miejscu pracy

Dla zapewnienia bezpieczeństwa pracowników lub ochrony mienia lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, pracodawca będzie mógł wprowadzić szczególny nadzór nad miejscem pracy lub terenem wokół zakładu pracy w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu, jeżeli uzna to za koniczne. Monitoring nie będzie jednak mógł stanowić środka kontroli wykonywania pracy przez pracownika. Nie będzie mógł również obejmować pomieszczeń, które nie są przeznaczone do wykonywania pracy, zwłaszcza pomieszczeń sanitarnych, szatni, stołówek lub palarni.

Pracodawca będzie miał obowiązek poinformowania pracowników o wprowadzeniu monitoringu, w sposób przyjęty u danego pracodawcy nie później niż 14 dni przed uruchomieniem monitoringu. Natomiast przed dopuszczeniem pracownika do pracy pracodawca będzie miał obowiązek poinformować go o stosowaniu monitoringu.

Projektowane zmiany są obecnie na etapie prac w Ministerstwie Cyfryzacji. Można się spodziewać że wejdą w życie w proponowanym brzmieniu.

9 października 2017

Zmiany w prawie unijnych znaków towarowych

 

Prawodawca unijny 16 grudnia 2015 r. przyjął rozporządzenie zmieniające szereg zasad dotyczących unijnych znaków towarowych. Pierwszy zestaw zmian wszedł w życie w marcu 2016 r. Z początkiem października 2017 r. przewidziano wdrożenie kolejnych zmian wynikających z tego rozporządzenia. Dotyczą one szeregu istotnych regulacji, które będą miały znaczenie dla przedsiębiorców w branży.

O najnowszych zmianach pisze Ekspert Kancelarii SLS – w czasopiśmie Biznes Meble.pl, nr 10/2017, s. 34.

Tekst można znaleźć tutaj:
http://www.wydawnictwo.meble.pl/gfx/e-wydanie/biznes-meble-pl-10-2017/index.html#34

Zespół SLS

6 października 2017

Prawnik z Kancelarii SLS o nowej polityce przemysłowej UE

 

Miło nam poinformować, że Wojciech Pawłuszko z zespołu zbrojeniowego Kancelarii SLS opublikował na portalu Defence24 analizę dotyczącą nowej polityki przemysłowej UE. Pawłuszko wskazuje, że Komisja Europejska zaprezentowała 18 września 2017 r. kluczowe inicjatywy, które się na nią składają.

Wśród celów administracji unijnej jest stworzenie nowych miejsc pracy, wzrost konkurencyjności europejskiej gospodarki, pobudzenie inwestycji i innowacyjności w tworzeniu czystych i cyfrowych technologii oraz ochrona regionów i pracowników najbardziej zagrożonych przez zmiany gospodarcze. Co istotne, w centrum zainteresowania unijnej polityki przemysłowej będzie przemysł zbrojeniowy i kosmiczny. Istotną rolę ma odegrać Europejski Fundusz Obronny, który ma walnie przyczynić się do wzrostu konkurencyjności i innowacyjności europejskiego przemysłu obronnego. Nowe środki zostaną skierowane do małych i średnich przedsiębiorstw. Do 2020 r. Komisja Europejska chce przeznaczyć 590 mln euro na wsparcie przemysłu obronnego. Ponadto wśród jej propozycji jest alokacja co najmniej 1,5 mld euro co roku, aby uzupełniać i wzmacniać nakłady krajowe.

Całą analizę można znaleźć tutaj: http://www.defence24.pl/675184,zbrojeniowka-w-centrum-polityki-przemyslowej-ue

Zespół SLS

5 października 2017

Prawnik z kancelarii SLS o nowym projekcie ustawy MSWiA

 

Miło nam poinformować, że aplikant radcowski z zespołu zbrojeniowego Kancelarii SLS opublikował na portalu Defence24 analizę nowego projektu ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. Ma ona zastąpić obecnie obowiązującą ustawę z 2001 r. i wdrożyć do polskiego porządku prawnego szereg regulacji unijnych.

Pawłuszko wskazuje, że projektowana ustawa nie zmienia reguł prowadzenia biznesu w tym obszarze. Przedsiębiorcy nie utracą swoich już uzyskanych koncesji, a nowe będą wydawane na dotychczasowych warunkach. Najważniejszym punktem projektu jest utworzenie Systemu Rejestracji Broni w celu wdrożenia przepisów unijnych. Ma on pomóc zminimalizować proceder nielegalnego wytwarzania i obrotu bronią palną na terenie UE. Ma zapewnić bardziej transparentny obrót bronią i umożliwić skuteczny monitoring każdego jej egzemplarza od powstania aż do likwidacji.

Całą analizę można przeczytać tutaj – zapraszamy do lektury: http://www.defence24.pl/669431,nowa-ustawa-regulujaca-wytwarzanie-i-obrot-bronia-analiza

Zespół SLS

5 października 2017

Kancelaria SLS ponownie w zestawieniu Law Boutique „Rynku Prawniczego”

 

Bardzo mi nam poinformować, że Kancelaria SLS została ponownie uwzględniona w II edycji przewodnika po specjalistycznych firmach prawniczych opracowanego przez portal prawniczy „Rynek Prawniczy”. W przewodniku, który jest efektem redakcyjnego badania rynku, w dużej mierze researchu przeprowadzonego w Internecie, ale również zgłoszeń samych kancelarii, oznaczono 25 specjalizacji, często bardzo wąskich.

Zestawienie obejmuje łącznie 195 kancelarii. Kancelaria SLS została uwzględniona wśród kancelarii wyspecjalizowanych w dziedzinie „Prawo transportowe i przewozowe”.

Całe zestawienie można znaleźć tutaj:

http://rynekprawniczy.pl/2017/09/20/butikomania-2017-prawie-200-specjalistycznych-kancelarii-w-przewodniku-rynku-prawniczego/

Zespół SLS

25 września 2017

Mam na to patent

 

W biznesie meblowym bardzo istotne jest to, jak wygląda mebel i jaką marką jest opatrzony. Jednak meblarstwo bazuje też na rozwiązaniach technicznych. Nie raz to właśnie rozwiązania techniczne decydują o wydajności i prawidłowości produkcji, montażu czy też o powodzeniu samego mebla na rynku ze względu na jego innowacyjność lub praktyczność. Na rozwiązania techniczne udziela się patentów lub praw ochronnych na wzory użytkowe. Często jednak świadomą decyzją producentów jest odstąpienie od ochrony takimi prawami, ponieważ wiąże się to z ujawnieniem rozwiązania.

O tym, czy i jak warto chronić swoje rozwiązania techniczne w branży meblowej pisze Ekspert Kancelarii SLS – w czasopiśmie Biznes Meble.pl, nr 9/2017, s. 52 http://www.wydawnictwo.meble.pl/gfx/e-wydanie/biznes-meble-pl-9-2017/index.html#52/z

Zespół SLS

18 września 2017

Prawnik z Kancelarii SLS analizuje uprawnienia pełnomocnika MON ds. Systemu „WISŁA”

 

Miło nam poinformować, że aplikant radcowski z zespołu zbrojeniowego Kancelarii SLS opublikował na portalu Defence24 analizę dotyczącą uprawnień pełnomocnika MON ds. Pozyskania i Wdrożenia do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej Systemu „WISŁA”. Pawłuszko wskazuje, że pełnomocnik będzie dysponował bardzo szerokimi kompetencjami, które w założeniu mają mu umożliwić wykonanie postawionych przed nim przez szefa MON zadań.

Pełnomocnik będzie merytorycznie obsługiwany przez specjalną komórkę organizacyjną utworzoną w strukturze Inspektoratu Uzbrojenia.

Jego głównym celem jest realizacja procesu pozyskania, w tym przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego w zakresie zarządzania i realizacji procesów pozyskania i wdrożenia do Sił Zbrojnych RP Systemu „WISŁA”. Wchodzi w to również zawieranie, realizacja i nadzór nad realizacją umów w tym zakresie oraz ich rozliczanie.

Całą analizę można znaleźć tutaj – zachęcamy do lektury: http://www.defence24.pl/663222,uprawnienia-pelnomocnika-mon-ws-wisly-rozwiazanie-wzorowane-na-zakupie-f-16-analiza

12 września 2017

Prawnik z Kancelarii SLS o uwagach i zastrzeżeniach do kolejnej wersji projektu ustawy o Programie Mobilizacji Gospodarki

 

Miło nam poinformować, że apl. radc. Wojciech Pawłuszko z zespołu zbrojeniowego Kancelarii SLS opublikował na portalu Defence24 analizę dotyczącą opinii instytucji konsultowanych przez resort obrony narodowej w sprawie trzeciej wersji projektu ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki datowanej na 22 czerwca 2017 r. Mimo wprowadzonych zmian w stosunku do projektu z 15 marca 2017 r. większość podmiotów zgłosiła kolejne uwagi i zastrzeżenia.

To z pewnością odsunie w czasie opracowanie finalnej wersji projektu ustawy – pisze Pawłuszko. Wskazuje, że przed Ministerstwem Obrony Narodowej stoi trudne zadanie dopracowania projektu ustawy o PMG i prawdopodobna kolejna tura konsultacji społecznych. To opóźni zakończenie prac na obecnym etapie procedury i przeniesienie ich do parlamentu. W rezultacie trudno określić, w jakim terminie MON przeprowadzi reformę systemu pozamilitarnych przygotowań do obrony państwa.

Z całą analizą można zapoznać się Defence24: http://www.defence24.pl/660555,mon-konsultuje-ustawe-o-programie-mobilizacji-gospodarki-uwagi-i-zastrzezenia-analiza#

Zespół SLS

11 września 2017

Partner w Kancelarii SLS na debacie Defence24 w trakcie XXV MSPO W Kielcach

 

Miło nam poinformować, że 7 września 2017 r. partner zarządzający w Kancelarii SLS mec. Filip Seredyński wziął udział w debacie zorganizowanej przez portal zbrojeniowy Defence24 pt. „Transfer nowoczesnych technologii podstawą generacyjnego skoku przemysłu i wojska”. Wydarzenie odbywało się w ramach jubileuszowego XXV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Mec. Seredyński dyskutował w szczególności na temat offsetu i jego efektów z przewodniczącym sejmowej komisji obrony narodowej Posłem na Sejm RP Michałem Jachem, szefem Biura do Spraw Umów Offsetowych MON, gen. bryg. w st. spocz. Stanisławem Butlakiem, zastępcą Dyrektora Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych MON prof. Hubertem Królikowskim, wiceprezesem i szefem koncernu Saab na Polskę i kraje bałtyckie Jyrki Kujansuu oraz z Dyrektorem Biura innowacji i nowych technologii Polskiej Grupy Zbrojeniowej Marcinem Sękiem. Dyskusję moderował redaktor naczelny Defence24 Jędrzej Graf.

Zapraszamy do zapoznania się z relacji z debaty, którą można znaleźć tutaj: http://www.defence24.pl/658843,mon-na-debacie-defence24pl-offset-z-mysla-o-nowych-rynkach-i-innych-programach-dominujaca-rola-polskiego-przemyslu-w-produkcji-skyceptora

Zespół SLS

4 września 2017

Prawnicy Kancelarii SLS opublikowali raport o samolotach bojowych dla Sił Powietrznych RP

 

1 września 2017 r. partner zarządzający Kancelarii SLS mec. Filip Seredyński oraz aplikant radcowski Wojciech Pawłuszko z zespołu zbrojeniowego Kancelarii zaprezentowali w siedzibie Instytutu Sobieskiego w trakcie spotkania prasowego raport pt. „Nowy samolot bojowy dla Sił Powietrznych RP. Program pozyskania krajowego potencjału w przemyśle lotniczym”.

Prawnicy Kancelarii SLS wskazują, że do 2024 r. Polska zamierza rozpocząć proces wymiany użytkowanych przez Siły Powietrzne RP samolotów bojowych MiG-29 oraz Su-22. Program „Harpia” obejmujący zakup nowych maszyn będzie jednym z najdroższych w historii polskich programów zbrojeniowych. Stwarza to szansę na budowę w Polsce nowoczesnego lotniczego potencjału przemysłowego na wzór Turcji i Korei Południowej.

Seredyński i Pawłuszko analizują m.in., jakie są uwarunkowania w tym zakresie, jaki jest obecny stan Sił Powietrznych RP, jakie Polska ma dotychczasowe doświadczenia w obszarze zakupu samolotów bojowych oraz przedstawiają swoje wnioski i rekomendacje dotyczące realizacji planowego programu.

Całość raportu można znaleźć na stronie Instytutu Sobieskiego – zapraszamy do lektury:

http://www.sobieski.org.pl/nowy-samolot-bojowy/

Zespół SLS

24 sierpnia 2017

Prawnik z Kancelarii SLS publikuje w iKAR CARS UW

 

Miło nam poinformować, że aplikant radcowski Wojciech Pawłuszko z Kancelarii SLS opublikował w renomowanym internetowym Kwartalniku Antymonopolowym i Regulacyjnym wydawanym przez Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych UW recenzję książki pt. „Rail Economics, Policy and Regulation in Europe” napisaną pod redakcją M. Finger i P. Messulam. 

Wspomniana książka została wydana w 2015 r. przez brytyjskie wydawnictwo Edward Elgar Publishing, które od wielu lat poszerza ofertę o publikacje dotyczące tematyki kolejowej. To praca zbiorowa napisana przez dwudziestu dwóch specjalistów powiązanych z sektorem transportu pochodzących z Francji, Szwajcarii,  Włoch, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Belgii, Niemiec, Japonii, Hiszpanii i Holandii. Większość z nich to doświadczeni pracownicy uczelni wyższych oraz firm kolejowych.

Pawłuszko ocenia, że zaletą książki „Rail Economics, Policy and Regulation in Europe” jest przekrojowe spojrzenie na problemy, z którymi borykają się uczestnicy rynku kolejowego w całej UE. Ukazuje się ona perspektywę badaczy i praktyków z Europy Zachodniej. Często jest ona mało znana w Polsce, zwłaszcza, że krajowa literatura na temat ekonomii transportu kolejowego, regulacji prawnych oraz polityki sektorowej w obszarze kolei jest wciąż uboga, mimo wzrastającego znaczenia tej gałęzi transportu w polityce unijnej.

Z całą recenzją można zapoznać się tutaj: http://ikar.wz.uw.edu.pl/numery/43/150.pdf

Z całym numerem iKAR można znaleźć tutaj: https://ikar.wz.uw.edu.pl/numery/43/00.pdf

Zapraszamy do lektury.

Zespół SLS

9 sierpnia 2017

Wzrosła liczba udzielanych zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa

 

8 sierpnia 2017 r. Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2016 r. datowane na czerwiec 2017 r. Prezes UZP wskazuje w dokumencie, że w 2016 r. udzielono 216 zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa na łączna kwotę 3,224 mld zł. Stanowi to wzrost zarówno ilościowy, jak i kwotowy w stosunku do 2015 r., kiedy to udzielono 173 zamówień na kwotę 3,026 mld zł. Z kolei w 2014 r. liczba zamówień wyniosła 166, ale na kwotę 3,894 mld zł. Najsłabsze rezultaty można było zaobserwować w 2013 r.: 52 zamówienia na kwotę 1,075 mld zł. Największą część zamówień obronnych stanowiły dostawy – 45% liczby i 62% wartości zamówień (w roku 2015 odpowiednio – 42% i 41%). Usługi zamówiono w 38% postepowań na 33% wartości zamówień obronnych (w roku 2015 odpowiednio – 56% i 56%).

Prezes UZP wskazuje, że zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielano przede wszystkim w trybie przetargu ograniczonego, który, obok negocjacji z ogłoszeniem, jest podstawowym trybem w tego rodzaju zamówieniach. Zamówienia w tym trybie stanowiły 56% postepowań (w roku 2015 – 53%; w 2014 – 59%; w 2013 – 56%). Kolejnym trybem stosowanym w zamówieniach w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa był tryb zamówienia z wolnej ręki – 42% postepowań (w roku 2015 również 42%; w 2014 – 31%; w 2013 – 36%), a następnie tryb negocjacji z ogłoszeniem – 2% (w roku 2015 – 4%; w 2014 – 2%; w 2013 – 8%). W roku 2016 nie zastosowano pozostałych trybów udzielenia zamówienia.

Ze względu na wartość zamówień najwięcej środków wydatkowano w trybie zamówienia z wolnej ręki – 64% ogólnej wartości zamówień (w roku 2015 – 62%; w 2014 – 33%; w 2013 – 27%) i w trybie przetargu ograniczonego – 32% (w roku 2015 – 29%; w 2014 – 21%; w 2013 – 33%). W trybie negocjacji z ogłoszeniem wydatkowano 4% środków (w roku 2015 – 8%; w 2014 – 44%; w 2013 – 40%).

Całe sprawozdanie można znaleźć tutaj: https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0024/35178/Sprawozdanie-UZP-za-2016-r.pdf

Wojciech Pawłuszko

25 lipca 2017

Partner w Kancelarii SLS o problemach z pracami B+R w zbrojeniówce

 

Partner w Kancelarii SLS mec. Filip Seredyński wypowiedział się dla portalu Wirtualny Nowy Przemysł na temat bolączek prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez polskie firmy zbrojeniowe. Wskazuje, że obecny system pozyskiwania uzbrojenia jest wadliwy, co stanowi jedną z głównych barier rozwoju sił zbrojnych.

Środki finansowe są wprawdzie zagwarantowane w corocznym budżecie, ale mogłyby być wydatkowane znacznie lepiej, gdyby system sprawnie działał. W konsekwencji mamy np. prace B+R, w których kosztem dziesiątek milionów złotych powstają demonstratory technologii lub prototypy niewprowadzane potem do produkcji seryjnej z uwagi na brak zamówienia z resortu obrony narodowej.

Cały artykuł można znaleźć na portalu Onet Biznes: http://biznes.onet.pl/wiadomosci/kraj/polskie-nowoczesne-uzbrojenie-na-razie-tylko-w-planach/vtkzem

Zapraszamy do lektury.

Zespół SLS

11 lipca 2017

Prawnik z Kancelarii SLS o zmianach w przepisach dotyczących zakupu uzbrojenia dla SZ RP

 

Serdecznie zapraszamy do lektury analizy zmian w przepisach dotyczących zakupu sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych RP autorstwa aplikanta radcowskiego z zespołu zbrojeniowego Kancelarii SLS Wojciecha Pawłuszki, która ukazała się na portalu Defence24. Pawłuszko wskazuje, że 6 lipca 2017 r. weszła w życie decyzja Nr 141/MON Ministra Obrony Narodowej z 5 lipca 2017 r. w sprawie systemu pozyskiwania, eksploatacji i wycofywania sprzętu wojskowego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej

Nowy akt prawny przynosi jedynie ograniczone zmiany w obowiązujących regulacjach prawnych i nie będzie podstawą do znaczącego usprawnienia całego systemu zakupów dla Sił Zbrojnych RP. Decyzja nie wprowadza głębokich zmian w samych procedurach pozyskiwania uzbrojenia, mimo że prezentowany w maju 2017 r. Strategiczny Przegląd Obronny w części niejawnej z pewnością zawierał szereg wniosków co do kondycji systemu zaopatrywania Sił Zbrojnych RP w nowy sprzęt.

Całą analizę można znaleźć tutaj: http://www.defence24.pl/626940,mon-zmienia-przepisy-w-sprawie-zakupow-uzbrojenia-analiza

Zespół SLS

3 lipca 2017

Prawnik z Kancelarii SLS publikuje o offsecie

 

Bardzo miło jest nam poinformować, że aplikant radcowski z zespołu zbrojeniowego Kancelarii SLS Wojciech Pawłuszko opublikował w lipcowym numerze „Przetargów Publicznych” artykuł pt. „Przetargi a offset”. Analizuje w nim zagadnienie dopuszczalności offsetu w ramach zamówień publicznych i kilka innych kwestii związanych z tym instrumentem polityki gospodarczej rządu.

Pawłuszko wskazuje, że offset przyjmuje zwykle formę narzucanej przez prawo danego kraju kooperacji między zagranicznym dostawcą sprzętu wojskowego i jego podwykonawcami a lokalnymi przedsiębiorstwami, jednostkami badawczymi i rządem. Zauważa, że w wielu krajach instytucja offsetu wzbudza duże kontrowersje zarówno wśród ekspertów, jak i w opinii publicznej. Z jednej strony ma ona bowiem zrekompensować danej gospodarce, krajowym przedsiębiorstwom oraz naukowym jednostkom badawczym transfer środków publicznych do zagranicznego dostawcy uzbrojenia lub sprzętu wojskowego w postaci pozyskania nowych technologii i zdolności przemysłowych. Z drugiej strony konieczność zastosowania off­setu w ramach danego zamówienia publicznego wpływa na wzrost ceny zakupu poszukiwanych przez zamawiającego systemów walki.

Fragment artykułu można znaleźć tutaj: http://www.przetargipubliczne.pl/archiwum/art,7505,przetargi-a-offset-.html

„Przetargi Publiczne” to specjalistyczne pismo, w praktyczny i przystępny sposób opisujące zagadnienia z dziedziny zamówień publicznych, z którymi na co dzień borykają się zarówno zamawiający, jak i wykonawcy. Miesięcznik systematycznie dostarcza swoim czytelnikom rzetelnych informacji o prawidłowym stosowaniu prawa zamówień publicznych oraz zmianach zachodzących w przepisach. Tworzą go najwybitniejsi specjaliści z tej dziedziny.

Zapraszamy do lektury.

Zespół SLS

26 czerwca 2017

Prawnik z Kancelarii SLS o Europejskim Programie Rozwoju Przemysłu Zbrojeniowego

 

Polecamy lekturę artykułu aplikanta radcowskiego z zespołu zbrojeniowego Kancelarii SLS Wojciecha Pawłuszki dotyczącego nowej propozycji legislacyjnej Komisji Europejskiej w zakresie ustanowienia Europejskiego Programu Rozwoju Przemysłu Zbrojeniowego (European Defence Industrial Development Programme – EDIDP), który został opublikowany na portalu Defence24.

Pawłuszko wskazuje, że celem EDIDP ma być wspieranie konkurencyjności oraz innowacyjności europejskich przedsiębiorstw zbrojeniowych w dobie pogarszającej się sytuacji międzynarodowej. To pierwsza w historii unijna inicjatywa legislacyjna skierowana do branży obronnej, która ma pomóc w jej rozwoju. W tekście można znaleźć m.in. szczegółową analizę założeń Programu, podstawy prawne jego ustanowienia oraz kryteriów oceny projektów starających się o dofinansowanie.

Cały tekst można znaleźć tutaj: http://www.defence24.pl/617576,wsparcie-dla-europejskiej-zbrojeniowki-propozycja-komisji

Zespół SLS

21 czerwca 2017

Prawnik z Kancelarii SLS ekspertem Business Centre Club

 

Niezmiernie miło nam poinformować, że aplikant radcowski z zespołu zbrojeniowego Kancelarii SLS Wojciech Pawłuszko został ekspertem Business Centre Club do spraw regulacji prawnych sektora zbrojeniowego. Będzie wspierał merytorycznie działania BCC oraz działający w jego ramach Instytut Interwencji Gospodarczych w obszarze kwestii prawnych dotyczących legislacji odnoszącej się do przedsiębiorstw działających w obszarze obronności i bezpieczeństwa państwa.

Business Centre Club istnieje od 1991 r. Jest prestiżowym Klubem przedsiębiorców i największą w kraju organizacją indywidualnych pracodawców. Do BCC należy 2000 członków (osób i firm). Członkowie BCC, reprezentujący blisko 250 miast, skupiają się w 24 lożach regionalnych na terenie całej Polski. Do BCC należą przedstawiciele wszystkich branż, międzynarodowe korporacje, instytucje finansowe i ubezpieczeniowe, firmy telekomunikacyjne, najwięksi polscy producenci, uczelnie wyższe, koncerny wydawnicze i znane kancelarie prawne. BCC reprezentuje interesy pracodawców w Radzie Dialogu Społecznego i jako związek pracodawców uczestniczy w najważniejszych sprawach społecznych i gospodarczych kraju.

Zespół SLS